Menselijke aanpak, meesterlijke oplossingen.
MENU

Bedrijfsovername: de meldingsplicht

In mijn praktijk begeleid ik regelmatig ondernemers die een bedrijf willen kopen of verkopen. In dat kader las ik recent een interessant arrest van het Hof Den Haag over de meldingsplicht van de verkoper bij een bedrijfsovername. Centraal stond de vraag of de verkoper het bestaan van een verliesgevend onderhouds- en garantiecontract had moeten melden aan de koper.

Problemen onderhouds- en garantiecontract

De koper had de verkoper van een bedrijf aansprakelijk gesteld voor het niet melden van problemen met het onderhouds- en garantiecontract. Volgens de koper was hij de koopovereenkomst niet of onder andere conditie aangegaan als hij van de risicovolle overeenkomst op de hoogte was gesteld. De Rechtbank Rotterdam gaf de koper gelijk. De verkoper had de problemen met het bestaande contract voor de verkoop moeten melden.

Haviltex-criterium

Maar het hof oordeelde anders. Volgens het hof diende de uitleg van de koopovereenkomst plaats te vinden op basis van het Haviltex-criterium. In de koopovereenkomst was alleen een meldingsplicht voor conflicten met derden opgenomen indien een probleem had geleid tot een procedure of een claim. Het hof vond dat de verkoper niet ieder probleem in de onderneming hoefde te melden aan de koper. Volgens het hof rustte op de verkoper alleen een meldingsplicht indien zij niet kon verwachten dat voor de problemen een oplossing gevonden kon worden, dan wel dat het probleem oplosbaar was binnen de getroffen reserve.

Rechten bij verkoop onderneming

Dit arrest illustreert het belang om scherp te hebben welke verplichtingen en rechten je bij de (ver)koop van een onderneming hebt. Voor vragen of juridisch advies over een bedrijfsovername kun je uitstekend terecht bij de ondernemingsrecht specialisten van Haans Advocaten. Neem gerust contact met ons op.

 

mr. L.J. (Leendert) van Langevelde, advocaat/partner Haans Advocaten Bergen op Zoom

Terug naar het overzicht